Rostskyddsbehandling – behövs det?

Ja det gör det, även om biltillverkarnas förbättrade karosstätningar, färre antal fogar och skarvar och montering av plastinnerskärmar har gett gott resultat. Användande av aluminium, plast och galvaniserad plåt har också bidragit. Bristen på flytande rostskyddande medel är dock problemet. Rostangreppen har därför inte upphört, men ändrat karaktär, och syns numera oftast inte förrän det är för sent. Av miljöskäl planerar alltfler biltillverkare att minska mängden förzinkad plåt i bilarna samtidigt som tunnare, höghållfast plåt alltmer vinner mark. Den kombinationen låter inte som den bästa ur rostskyddssynpunkt med tanke på det klimat vi har.

Rostangrepp är alltså fortfarande ett stort, kostsamt och allvarligt problem. Bilprovningen, Rostregistret, tidningen Vi Bilägare och tidningen Motor konstaterar att många bilmodeller uppvisar helt oacceptabla rostangrepp och många gånger i ett alltför tidigt skede.

Bosse Bildoktor uppmanar i en artikel i Aftonbladet alla nybilsägare att ”lämna in bilen på en riktig rostskyddsbehandling så fort du har hämtat bilen i bilhallen.” Den som lyder råd är vis.  

Fackkedjan Tectyls Rostskyddsbesiktning är en god hjälp för alla som känner osäkerhet beträffande bilens skydd mot rost. Rostskyddsbesiktningen omfattar 65 punkter och ger klara besked om bilens roststatus och om vilka brister som kan behöva åtgärdas. Instruktionsbok och garantibok ger oftast vägledande information om hur rostskyddsunderhållet ska skötas.

  • Fackkedjan Tectyl vet att balkrostskyddet är viktigt. Trösklar och krockbalkar utgör bilens ryggrad, säkerhets- och krocksystem. Rostangrepp i balksystemet försvagar konstruktionen. En rostig bil är därför en farlig bil. Håll noggrann kontroll på balksystemet, även invändigt.
  • Dörrarnas, bakluckans och motorhuvens sammansättning har förbättras och därigenom blivit mer resistenta mot rostbildning, men utrymmet mellan ytterplåt och innermodul samlar fortfarande vatten och behöver förseglas. Numera är borrning i dörrarna inte tillåten, förseglingen sker därför genom dörrarnas dräneringshål.
  • Underredets slit- och tätskydd är oftast otillräckligt och behöver förbättras för att klara grussprut och vägsalt. Bristfälligt tätade skarvar och fogar behöver tätas effektivt för att hålla saltvattnet ute. Många bilar har bara ett tunt lager färg på underredet.
  • För bilar med störande och tröttande vägljud finns Tectyls ljuddämpningssystem. Ljuddämpningsprodukten appliceras på underredet i flera skikt, motverkar resonans och vägljud och innehåller inga miljöskadliga ämnen.

Tack till dig som läst den här informationen. Kontakta oss gärna för rådgivning i frågor om din bils behov av rostskydd, om du har tekniska frågor eller om du vill veta mer om Tectyls produktserier. Vi skickar gärna vår informativa rostskyddsbroschyr kostnadsfritt till dig om du lämnar namn och adress!

Välkommen till Fackkedjan Tectyl!